Co każdy powinien wiedzieć o reklamie zapachowej – 10 korzyści

0
492
Co każdy powinien wiedzieć o reklamie zapachowej

Reklamie zapachowej nie sposób się oprzeć. To potężny oręż w walce o klienta. Wzrok i słuch można unieruchomić. Węchu nie. Nikt dobrowolnie nie przestanie oddychać.

Marketing zapachowy sprawnie wykorzystuje możliwości zapachu, aby wytworzyć określoną reakcję u konsumenta. Przyjemne aromaty zapadają w pamięć klienta bardziej niż obrazy czy dźwięki. Poznaj korzyści płynące z tej dziedziny marketingu.

Zapach czynnikiem pobudzającym sprzedaż

Marketing zapachowy to skuteczne narzędzie w napędzaniu sprzedaży. Badania przeprowadzone przez Nike udowodniły, że zamiar zakupu wzrósł do 80%, gdy w swoich sklepach ulokowali zapach. Inny sondaż wykazał skok sprzedaży napojów o 300% na stacji benzynowej, gdzie unosił się aromat świeżo parzonej kawy.

Wabik na klientów

Klienci zaaferowani zapachem zwlekają z opuszczeniem sklepu i chętniej się po nim rozglądają. Eric Spangenberg, dziekan College of Business na Uniwersytecie Stanu Waszyngton, pierwszy szukał naukowego udowodnienia takiego zachowania. Spangenberg zaobserwował, że ludzie z większą ochotą przeglądają produkty w aromatyzowanych pomieszczeniach. Są również skłonni czekać w kolejce znacznie dłużej niż w nieperfumowanej przestrzeni.

Kreowanie wizerunku

Właściwie dobrany zapach to przychylne postrzeganie firmy przez klientów. Charakterystyczny aromat wyróżni markę spośród innych. Klienci zapamiętają zapach i skojarzą go poza obrębem aromatyzowanego lokalu. Zastosowany zapach koresponduje z obrazem firmy, który idzie w świat – niezależnie, czy jest to oblicze luksusu, wygody, czy jest to forma staromodna i osobliwa, czy współczesna i nowoczesna. Zapachy to również skojarzenia z radosnymi wspomnieniami, jak np. pobyt w hotelu Westin, gdzie aromat zielonej herbaty, geranium i czarnego drzewa cedrowego oczarowywuje gości w korytarzach

Budowanie poczucia jakości

Klienci mają tendencję do odbierania perfumowanego produktu albo takiej przestrzeni jako lepszych jakościowo. Z chęcią wydają więcej, gdy robią zakupy w aromatyzowanym miejscu, jak donosi analiza Fundacji Smell & Taste Treatment and Research Foundation. Badani referowali, że byli skłonni zapłacić 10 dolarów więcej za tenisówki Nike umieszczone w pachnącym pokoju niż za te, które eksponowano w miejscu bez zapachu.

Więź emocjonalna

Zapachy natychmiastowo scalają emocjonalnie klienta z konkretnym miejscem i marką. Zapachy ułatwiają powroty. Wytwarzają i przywołują sympatyczne wspomnienia.

Wzbudzanie pragnienia

Dzięki zmysłowym zapachom natęża się zainteresowanie produktami i usługami. Wówczas u klientów wznieca się pragnienie tej właśnie rzeczy.

Oryginalny charakter

Stymulujące i pobudzające zapachy nadają firmie niepowtarzalności. Odpowiednie kompozycje zapachowe tworzą wyjątkowy klimat wnętrza i urzekający nastrój.

Zadowolenie

Przebywanie w pomieszczeniach pełnych aromatu to satysfakcjonujące i radosne doświadczenie. Trafnie dobrany zapach uprzyjemnia klientom, ale też pracownikom, spędzany czas i wpływa pozytywnie na ich samopoczucie.

Życzliwe relacje z klientami

Łatwiej nawiązać kontakt z klientem w aromatycznie pachnącym pomieszczeniu. Klient ma poczucie, że jest traktowany w sposób wyjątkowy, że nie jest jednym z wielu.

Schludność i porządek

Klient nastawia się przyjaźnie do firmy, gdy porusza się po czystych wnętrzach. Zapach unoszący się w powietrzu uwydatni wrażenia czystości i higieny panujących w lokalu.