Co zawdzięczamy aromatyzacji wnętrz

0
449
Co zawdzięczamy aromatyzacji wnętrz

Aromamarketing jest najnowocześniejszą koncepcją, która wspiera marki i firmy w kreowaniu, budowaniu, eksponowaniu i odświeżaniu wizerunku, produktu i usług. Jest jedną z tańszych strategii marketingowych, a przy tym niezwykle skuteczną i długotrwałą.

Marketing zapachowy efektywnie wpływa na odczucia klienta. A ten dzięki zapachowi na długo zapamiętuje emocje, jakie towarzyszyły mu podczas wizyty w Twoim sklepie, salonie, restauracji czy hotelu. Zapach daje Ci przewagę nad konkurencją. Dzięki niemu wyróżniasz się spośród setek podobnych Tobie firm. Skoro podczas porannej toalety wylewasz na siebie perfumy albo psikasz się dezodorantem, by zyskać w oczach płci przeciwnej, dlaczego nie postawić na zapach jako element uatrakcyjniający Twoją markę?

Skuteczność zapachowej strategii potwierdzona badaniami

Już prawie 20 lat temu jedna z niemieckich sieci handlowych chciała sprawdzić, jaką moc posiada zapach. Przez pół roku testowała w swoich oddziałach aromatyzowanie otoczenia. Porównywała zachowania klientów w sytuacjach, gdy rozpylano w powietrzu różne zapachy i wtedy, gdy przechadzkom po sklepach nie towarzyszyły specjalnie dobrane aromaty. W wyniku aromatyzacji odnotowano:

  • wzmożone zadowolenie klientów,
  • poprawę nastroju i doznań konsumentów,
  • lepsze podejście odwiedzających do miejsca i produktu,
  • wydłużony czas pobytu w sklepie,
  • częstsze podejmowanie decyzji pod wpływem emocji,
  • zwielokrotnioną tendencję do robienia zakupów,
  • częstsze kontakty z pracownikami,
  • lepszą ocenę personelu i obsługi.

Zapach subtelny, dopasowany do charakteru wnętrza

Powyższe efekty osiągniesz, jeśli zapach będzie miał odpowiednie nasycenie. Zbyt intensywny aromat wywoła rezultaty przeciwne do zamierzonych. Klienci będą odczuwać przyjemność z przebywania w perfumowanym środowisku, jeżeli zapach będzie nieznacznie powyżej poziomu odbioru. Ich doznania wzmocni ścisła korelacja zapachu z wystrojem lokalu, detalami, muzyką, kolorem ścian, siatką oferowanych produktów i usług, itp. Pomocne będzie opracowanie wizualizacji zapachu, tj. gdy perfumujesz miejsce cytrusami, niech towarzyszą temu poukładane na ladzie pomarańcze czy cytryny.

Pamiętaj: najlepsze efekty uzyskasz, gdy:

  • użyjesz mieszanki zapachów najwyższej jakości – pożegnaj się raz na zawsze z powszechnymi sprayami,
  • wybierzesz taką technologię rozprowadzania zapachu, dzięki której zaprezentujesz zapach na całej powierzchni lokalu,
  • dopasujesz kompozycje zapachowe do światła, muzyki i wystroju wnętrza.

Powyższe punkty zagwarantują Ci zadowolenie klientów i personelu, dłuższy czas spędzany w sklepie przez kupujących, wreszcie – tak bardzo oczekiwany wzrost sprzedaży.