Marketing zapachowy to forma reklamy, która pomaga kreować odpowiedni klimat wnętrza poprzez zapachy. Jego główną funkcją jest stworzenie przyjemnej atmosfery. Takiej, która będzie sprzyjała zakupom, i takiej, która przyciągnie więcej klientów.
Zalety aromatyzacji
Rozpylając przyjemne zapachy w lokalu, nie tylko stworzysz niepowtarzalną atmosferę. Dzięki zapachom:
- klient jest w stanie kupić więcej,
- klient jest w stanie zapłacić więcej za ten sam produkt,
- zwiększa się przywiązanie klienta do marki,
- kupujący postrzega produkty jako lepsze jakościowo, a samą firmę jako bardziej ekskluzywną,
- kupujący czuje się zrelaksowany i odprężony, a przez to ma większą ochotę na nieplanowane zakupy,
- ludzie chętniej i bardziej przyjaźnie się ze sobą komunikują,
- klient przedłuża wizytę w sklepie.
Potęga węchu
Powonienie to najbardziej pierwotny zmysł człowieka. Silnie i podświadomie oddziałuje na mózg. Węch decyduje o przetrwaniu – pozwala zorientować się w przestrzeni czy rozróżnić rzecz świeżą od zepsutej. Węch ma wielki wpływ na nasze życie, gdyż jest bezpośrednio związany z obszarem mózgu odpowiedzialnym za pamięć i emocje. Dlatego też pamięć zapachowa nie zanika wraz z wiekiem. Zapach przypomina nam o emocjach, jakie przeżywaliśmy, przywołuje dawno zapomniane wydarzenia. Obecnie wykorzystanie zapachów w marketingu sprzyja budowaniu silnej pozycji marki na rynku.