Jak mózg rozpoznaje zapachy, czyli podświadome wąchanie

0
620
podswiadome wąchanie

Nie jest żadną niespodzianką, że ludzki mózg potrafi przetwarzać zapachy bez interwencji świadomego umysłu. Eksperyment z męskim potem pokazał, jak wyrafinowany może to być proces. Skany mózgu wykazały, że kobiety reagowały inaczej, gdy poczuły zapach potu podnieconych mężczyzn, mimo że prawie żadna świadomie nie zidentyfikowała tego zapachu jako pot.

Opisywany eksperyment najdobitniej zaprezentował bezpośrednie połączenie pomiędzy zmysłem węchu a mózgiem. Marketerzy powinni być świadomi, że mózg posiada umiejętność przetwarzania zapachów bez angażowania świadomości. Ta predyspozycja oznacza m.in., że dotychczasowe narzędzia badawcze rynku, jak ankiety, grupy dyskusyjne, wywiady, itd. będą szczególnie niemiarodajne, gdy przyjdzie analizować zapachy.

Podświadome przetwarzanie
Jeśli produkt, usługa albo siedziba biura mają powiązany z nimi zapach – niezależnie, czy jest to starannie zaprojektowany aromat charakteryzujący markę czy wykorzystywany do granic możliwości aromat wanilii – to ten zapach będzie najprawdopodobniej przekształcony podświadomie. Mózg automatycznie połączy go z konkretnym towarem czy specyficzną sytuacją.

Przebieg doświadczenia
Denise Chen, docent psychologii przy Rice University w USA, zrekrutowała ochotników do węchowego testu. Przykleiła mężczyznom chłonne podkładki pod pachy. Z tymi podkładkami oglądali film erotyczny albo inny, neutralny obraz, bez erotycznego nacechowania. Po zakończonym seansie kobiety wąchały zapach spoconych podkładek wraz z kilkoma podkładkami grupy kontrolnej. Aktywność mózgów pań monitorowano za pomocą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego.

Świadomość
Prawie wszystkie kobiety (17 z 19) zaprzeczyły, że wąchały pot albo cokolwiek ludzkiego. Żadna z kobiet nie rozróżniła potu seksualnego od obojętnego. Jednak aktywność ich mózgów przedstawiała co innego.

Podświadomość
Dwa obszary mózgu zareagowały bardziej na seksualny pot mężczyzn niż na którykolwiek z innych zapachów. Ciekawostką jest fakt, że podwzgórze, obszar mózgu odpowiedzialny za zachowania seksualne, w ogóle nie odpowiedziało na wonie. Badaczka odkryła, że mózg w jakiś sposób rozpoznaje społeczne albo uczuciowe informacje zawarte w pocie, traktując go inaczej niż pozostałe wonie.