Jak sprzedać za pomocą zapachu

0
385
Jak sprzedać za pomocą zapachu

Zapachy sprzedają. Jak pokazuje chociażby branża hotelowa – marketing zapachowy to istotne dopełnienie tradycyjnych audiowizualnych działań. Dzięki umiejętnemu wprowadzeniu zapachu do planu marketingowego możesz osiągnąć sukces i zbudować trwałą relację ze swoim klientem.

Zapachy wywołują natychmiastową reakcję emocjonalną. Współcześni marketerzy są całkowicie świadomi użyteczności zapachów w komunikacji z konsumentami, czyniąc z nich główne narzędzie reklamowe. Zapachem pobudzają ogólne doświadczenia klienta. Pośród audiowizualnego bałaganu reklamowego na pierwszy plan wysuwają się właśnie zapachy.

Zjednywać klientów zapachami

Na początku marketingowej drogi zaczynało się od wzroku i słuchu. Możliwości obu zmysłów, nadmiernie eksploatowanych, dość szybko się wyczerpały. W tę lukę idealnie wpasował się węch. Zapachowe zabiegi najpierw pozyskują potencjalnych konsumentów, a potem przeistaczają ich w nabywców. Równocześnie tworząc emocjonalną więź między marką a kupującym. Potencjał zapachów wykorzystują niemalże wszystkie dziedziny handlu, zaczynając od supermarketów, a kończąc na salonach samochodowych. Rozpylając w tych miejscach aromaty oszałamiających perfum, słodkich wypieków, świeżych owoców, a nawet oparów silnika, wpływa się na podświadomość klienta. Ten, zaaferowany zapachami, tworzy w pamięci siatkę wspomnień związanych z miejscem bądź produktem.

Możliwości zapachów potwierdzone naukowo

Skuteczność zapachu potwierdzają liczby:

  1. 35% – tyle zapamiętujemy z tego, co wąchamy,
  2. 5% – tyle zapamiętujemy z tego, co widzimy,
  3. 2% – ta liczba mówi o zapamiętywaniu tego, co słyszymy,
  4. tylko 1% – odnosi się do tego, co zapamiętujemy z dotyku.

Bezdyskusyjne różnice. I bezdyskusyjna przewaga węchu nad pozostałymi zmysłami.

Zapachy sprawiają, że:

  • tożsamość marki jest bardziej wyjątkowa,
  • wierność marce jest trwalsza,
  • towary i usługi odbiera się jako te lepszej jakości.

Pierwsza dziesiątka „szczęśliwych” zapachów

Według brytyjskich sondaży najbardziej podobają się zapachy: chleba prosto z pieca, czystej pościeli, skoszonej trawy, świeżych kwiatów, świeżo zmielonej kawy, powietrza po deszczu, wanilii, czekolady, ryby z frytkami i smażonego bekonu. W aromatach z podium upodobanie znaleźli również Polacy. Dlatego warto wziąć pod rozwagę tę listę przy ustalaniu swoich zapachowych priorytetów.