Jak zapach wzmacnia pamięć o danym produkcie

0
427
zapach pamięć o produkcie

Może Ci się wydać dziwne, że ktoś perfumuje takie produkty, jak nici do szycia, opony samochodowe czy piłeczki tenisowe. Jednak w tej nietypowości jest metoda. Opracowanie grupy naukowców potwierdza, że zapach pomaga konsumentom zapamiętać informacje o produkcie.

Zapach pomoże utrwalić informacje o produkcie – donosi Journal of Consumer Research. Zapach produktu jest szczególnie skuteczny przy odświeżaniu sobie pamięci o towarze w miarę upływu czasu. Dzieje się tak co najmniej przez 2 tygodnie od momentu wystawienia na działanie zapachu. Wiąże się to z ogólną zdolnością zapachów do uwydatniania odrębnych cech pośród setek innych towarów.

Zapach skutkuje długotrwałymi wspomnieniami o produkcie

Autorzy z uniwersytetów w Stanach Zjednoczonych i Singapurze odkryli, że zapach przypisany do konkretnego produktu akcentuje jego wyrazistość, a to z kolei pomaga klientom zapamiętać go na dłużej. W opozycji staje otaczający zapach (nastrojowy), który wydaje się pobudzać pamięć o wszystkich obiektach napotkanych w perfumowanym środowisku (towar, znaki, oświetlenie, sprzedawcy), jednak niewiele ułatwia zapamiętanie jednego, szczególnego artykułu.

Wspomnienia o perfumowanych artykułach są intensywniejsze

Naukowcy poddali badaniu 151 uczestników. Mieli oni ocenić ołówki:

  • część była aromatyzowana zapachem sosny (dosyć powszechny),
  • część zapachem drzewa herbacianego (aromat rzadki),
  • pozostałe ołówki nie miały zapachu.

O czym dowiedzieli się autorzy? Pamięć o zapachowych ołówkach była znacznie lepsza niż pamięć o ołówkach bezzapachowych. Jeszcze ciekawsze jest, że efekt ten szczególnie nasilił się po upływie czasu.

Niepospolity zapach skuteczniej stawia opór zapomnieniu

Aradhna Krishna, May Lwin i Maureen Morrin zaobserwowali również, że pamięć ochotników o nieprzeciętnych zapachach (w tym wypadku ołówki o aromacie drzewa herbacianego) bardziej opierała się przemijaniu.

Perfumowane produkty wzmacniają pamięć długotrwałą

W drugim teście uczeni porównali efektywność zapachu towaru do zapachu otoczenia. Eksperyment dowiódł, że aromatyzowany produkt intensyfikuje pamięć długotrwałą o cechach tego artykułu. Co więcej, jest bardziej skuteczny od zapachu otoczenia w uwydatnianiu pamięci o informacjach powiązanych z konkretnym produktem.