Nowa metoda wzmacniająca prestiż lotnisk

0
458
Nowa metoda wzmacniająca prestiż lotnisk

Lotniska czerpią z dobroci aromamarketingu, by zredukować stres podróżnych, stworzyć atmosferę relaksu i świeżości, zwiększyć efektywność swoich pracowników oraz podwyższyć standardy obsługi klienta.

Przed lotniskami stoją trzy główne zadania:

  1. zwiększenie zadowolenia klienta,
  2. złagodzenie stresu,
  3. utrzymanie wysokiego poziomu obsługi klienta.

Co mówią badania o stresie i obsłudze klienta?
Oczekiwanie na lot może być stresującą czynnością. Według brytyjskiego sondażu z 2011 roku 9% albo prawie 4 miliony osób, jeśli brać pod uwagę ogół podróżniczej populacji, unikają latania z powodu stresu, jakie wywołuje w nich przebywanie na lotnisku.

Kiepska obsługa klienta znalazła się wśród 5 najważniejszych powodów niezadowolenia pozdróżnych z lotnisk – zgodnie z analizą amerykańskiego Ministerstwa Transportu. Z innego badania wynika, że przeszło 70% klientów przestalo używać produktów firmy albo przestało korzystać z jej usług z powodu rozczarowania standardami obsługi.

W jaki sposób aromamarketing minimalizuje podenerwowanie i poprawia jakość obsługi?
Rozwiązaniem powyższych kwestii okazało się aromatyzowanie powietrza. Udowodniono, że perfumowanie otoczenia przynosi ulgę w stresie i skutkuje korzystnymi ocenami obsługi klienta. Obserwacje przeprowadzone przez Uniwersytet w Tajlandii wykazały, że aromatyzowanie przestrzeni poprawia tętno, normuje częstość oddechu i ciśnienie krwi. Uczestnicy badania relacjonowali, że byli bardziej pogodni. Z drugiej strony przyjemne zapachy uwydatniają efektywność w pracy, potęgują chęci do niesienia pomocy i wywołują pozytywne skojarzenia.

Lotnisko w Edynburgu postanowiło zmniejszyć poziom stresu u podróżnych poprzez wprowadzenie aromatyzowania otoczenia. Zapach przełamujący stres jest teraz rozprowadzany po całym porcie lotniczym. W 2012 roku lotnisko w Edynburgu zostało uznane najlepszym w Wielkiej Brytanii pod względem zadowolenia pasażerów i jednym z trzech najlepszych lotnisk w Europie, biorąc pod uwagę jakość usług.

Port lotniczy w Kazaniu jako część kampanii doskonalącej wrażenia klienta wdrożył aromamarketing. Zainstalowano urządzenia, które miały pomóc utrzymać wysoki standard obsługi klienta i polepszyć oceny wśród podróżnych. Obecnie zapach rozprzestrzenia się na całej powierzchni lotniska w Kazaniu. Wspiera on wysoką jakość obsługi i pozytywne przeżycia pasażerów, którzy chętnie wyrażają pochlebne opinie.