czwartek, 7 lipca, 2022
Google search engine
Strona głównaZapach na wesela i aromaty ŚwiątCzy pogarszający się węch może być oznaką demencji?

Czy pogarszający się węch może być oznaką demencji?

Osoby, które mają problemy z rozpoznaniem zapachów mięty, pomarańczy, skóry, ryby i róż, mogą w przyszłości borykać się z demencją. Tak wykazały analizy badaczy z Uniwersytetu Chicagowskiego.

Badania ukazały się w magazynie „Journal of the American Geriatrics Society”. Przeprowadzono je wśród prawie trzech tysięcy osób w przedziale wiekowym 57-85 lat. Okazało się, że ci, którzy nie potrafili zidentyfikować czterech z pięciu zapachów, byli bardziej narażeni na rozwój demencji w ciągu następnych pięciu lat. U osób z prawidłowo działającym węchem ryzyko to było znacznie mniejsze.

Wyniki analizy kształtowały się następująco:

  • 78% badanych prawidłowo rozpoznało cztery z pięciu zapachów (ryba, pomarańcza, mięta, skóra, roża),
  • ok. 14% osób rozpoznało trzy aromaty,
  • 5% badanych zidentyfikowało dwa aromaty,
  • 2% osób nazwało tylko jeden zapach,
  • 1% badanych nie zidentyfikował żadnego zapachu.

Jaki związek ma gorszy węch z rozwojem demencji?

Po upływie pięciu lat prawie u wszystkich osób, które nie rozpoznały żadnego zapachu, wystąpiła demencja. Natomiast chorobę zdiagnozowano w 80% przypadków spośród badanych, którzy nazwali jeden lub dwa zapachy.

Co może wpływać na pogarszający się węch?

Czynniki środowiskowe działają negatywnie na nerw węchowy. Komórki, które wykrywają zapachy, są połączone z opuszką węchową na powierzchni podstawy mózgu. W ten sposób eksponują ośrodkowy układ nerwowy na niekorzystne warunki zewnętrzne, jak patogeny i zanieczyszczenia. Co za tym idzie, problemy z węchem mogą zwiastować choroby Parkinsona lub Alzheimera.

Opisywany test pomaga wskazać osoby z grupy podwyższonego ryzyka. Autor analizy, doktor Jayant M. Pinto, zaznacza jednak, że należy przeprowadzić więcej badań, by test uznać za kliniczny.

Aromasens.pl
Aromasens to vortal informacyjny bazujący na wiadomościach z zakresu marketingu zapachowego – nowoczesnej gałęzi marketingu opartej na uniwersum zapachów.
RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Most Popular

Recent Comments