Potwierdzone naukowo – zapachem przyciągniesz klientów

0
539
Zapachem pozyskasz klientow

Człowiek ma ponad tysiąc receptorów węchowych i może z łatwością zidentyfikować blisko 10.000 osobnych zapachów. To stwarza ogromne możliwości dla branży marketingu zapachowego.

Jak pracuje marketing zapachowy?

Celem marketingu zapachowego jest wytworzenie określonej reakcji u konsumenta. Dzięki przyjemnym aromatom ma moc wrycia się bezpośrednio w centrum emocjonalnej części pamięci. W tym celu wykorzystuje niesamowite możliwości zmysłu powonienia.

Czym jest zmysł powonienia?

Powonienie, obok smaku, jest zmysłem chemicznym. Węch rozpoznaje niektóre lotne substancje znajdujące się w otoczeniu (odzwierciedlające zapachy), które przepływają przez nozdrza. Każdy zapach ma swój własny molekularny kształt. Unikalne receptory węchowe są w stanie wykryć te zapachy nawet przy ich minimalnej obecności w otoczeniu.

Jak funkcjonuje węch?

System węchowy człowieka realizuje kilka złożonych zadań:

  • wyróżnia właściwości zapachów,
  • identyfikuje i reaguje na stężenie woni,
  • wyodrębnia jeden zapach od innych środowiskowych aromatów,
  • rozpoznaje zapachy poprzez różne, nawet najmniejsze koncentracje,
  • przekazuje mózgowi sygnały przez różnorodność receptorów.

Jakie są niektóre z niepowtarzalnych funkcji zapachu?

Zapach to szereg rozmaitych zastosowań. Dzięki niemu:

zwiększysz sprzedaż
Klienci przebywają dłużej w przyjemnie pachnącej przestrzeni. Badania wykazały, że nawet do 44% dłużej.

zbudujesz emocjonalną więź
Kawa, pizza, steki, piżmo, czekolada, cynamon – te wszystkie składniki wyzwalają pozytywne reakcje emocjonalne i mogą zwiększyć sprzedaż.

wytworzysz pragnienie
Poprzez zmysłowe zapachy możesz zwielokrotnić zainteresowanie produktami. Od zapachu nowego samochodu przez skórę do olejku kokosowego. Pomogą one wzniecić pragnienie określonych produktów i usług.

poprawisz nastrój
Ludzie, którzy doświadczają czegoś w dobrym nastroju odnotowują to doświadczenie głęboko w pamięci.

ukoisz nerwy
W sytuacjach mocno stresowych, np. podczas odprawy lotniskowej czy w trakcie wizyty w gabinecie lekarskim możesz rozprzestrzenić uspokajający zapach w powietrzu.

wskrzesisz stare wspomnienia
Przypomnij sobie zapachy z dzieciństwa – upiecz pierniczki, skacz po skoszonej, mokrej trawie, ubierz na święta prawdziwą choinkę. Zapachy ciasteczek, trawy czy igieł przywołają miłe wspomnienia.

pobudzisz pamięć
Udowodniono, że niektóre substancje zapachowe pomagają w lepszym rozumieniu rzeczy, w szybszym uczeniu się, w zapamiętywaniu i przypominaniu, a także w wyszukiwaniu informacji.

polepszysz koncentrację
Pewne zapachy mogą pomóc zredukować błędy w pracy biurowej i zwiększyć koncentrację w trakcie wykonywania szczegółowych zadań.