Strona główna Zapach na wesela i aromaty Świąt Władasz zapachami – władasz sercami klientów

Władasz zapachami – władasz sercami klientów

0
Władasz zapachami – władasz sercami klientów

Patrick Suskind pisał w „Pachnidle”, że ten, kto ma władzę nad zapachami, ma władzę nad sercami ludzi. Marketerzy wywąchali (nomen omen) więc w zapachu niezawodną drogę dotarcia do emocji. Uczynili z zapachu skuteczną broń w walce o klienta.

Ludzie […] mogą zamykać oczy na wielkość, na grozę, na piękno, i mogą zamykać uszy na melodie albo bałamutne słowa. Ale nie mogą uciec przed zapachem. Zapach bowiem jest bratem oddechu. Zapach wnika do ludzkiego wnętrza wraz z oddechem i ludzie nie mogą się przed nim obronić, jeżeli chcą żyć. I zapach idzie prosto do serc i tam w sposób kategoryczny rozstrzyga o skłonności lub pogardzie, odrazie lub ochocie, miłości lub nienawiści. Suskindowi trzeba przyznać rację. Marketerzy i handlowcy już dawno uznali wagę tych słów.

Sukces tkwi w zapachu
Zapach to bardzo prosta droga do serc klientów. Dzięki niemu wykreujesz emocje, które wyzwolą chęć zakupu. Zamierzonego czy impulsywnego. Pomnożysz obroty swojego biznesu. Wpłyniesz na decyzje. W wysublimowany sposób zatrzymasz klienta przy sobie i sfinalizujesz sprzedaż. Perfumując otoczenie, nakłonisz nieświadomego kupującego do pozostania na dłużej. On się więcej porozgląda i wyda większe sumy pieniędzy.

Rola zapachów w naszym życiu
Jaką rolę odgrywa zapach w naszym życiu? Wystarczy jedno słowo. Kolosalną. Ostrzega przed zagrożeniem. Wskazuje kierunek. Wyzwala emocje. Poprawia nastrój, wydajność, osiągnięcia. Zmniejsza stres, niepokój, lęki, etc. Pomaga zapamiętywać. Ożywia wspomnienia. W mig transportuje do przeszłości.

Subtelny marketing zapachowy
Obrazy, wizualne treści, reklama audiowizualna, komunikaty dźwiękowe – zalewają nas dzień w dzień. Nachalna reklama czy agresywne nakłanianie nie zdają już rezultatu. Podobnie jest z promocyjną filiżanką kawy z czekoladką czy słowotokiem myśli, który ważny jest tyle, ile zeszłoroczny śnieg. Niezdecydowanego klienta przekonasz, gdy za pomocą zapachu stworzysz mu warunki luksusu, elegancji i świeżości. Możesz wykorzystać słodki aromat czekolady, który sprawdza się oczywiście w kafejkach i cukierniach, jak również – uwaga – w księgarniach i sklepach odzieżowych.

Gust zapachowy człowieka kształtuje się już w początkowych miesiącach życia. Stąd tak lubimy zapach wanilii (kojarzy się z mlekiem matki i słodyczami). To już jest dla Ciebie jakaś podpowiedź. Jednak pamiętaj, by używać wanilii z rozwagą.