Zapach rozmarynu usprawnia pamięć u osób starszych

0
367
zapach rozmarynu poprawia pamięć u starszych

Naukowcy znaleźli nowy sposób na poprawę pamięci u osób starszych – wdychanie zapachu rozmarynowego olejku eterycznego. Wyniki osób biorących udział w eksperymencie wykazały 15% progres.

Jeśli ostatnio zauważyłeś, że dzieje się coś niepokojącego z Twoją pamięcią, może czas, byś rozważył uprawianie rozmarynu. Albo chociaż zakupił rozmarynowy olejek eteryczny. Uczeni z Northumbria University dowiedli bowiem, że rozmaryn jest rzeczywiście powiązany z lepszą pamięcią. Wdychając rozmaryn, jego składniki wchłaniane przez płuca przenoszą są do mózgu, a tam już mogą oddziaływać na jego chemię.

Pamięć prospektywna
Badacze skupili się na pamięci prospektywnej. Odpowiada ona za pamiętanie o wykonaniu zadań, które trzeba ukończyć w wyznaczonym terminie oraz za zapamiętywanie zdarzeń, które mają nadejść w przyszłości.

Rozmaryn i lawenda
W teście wzięło udział 150 osób w wieku powyżej 65 lat. Losowo rozlokowano ochotników w 3 pokojach. Jeden pachniał rozmarynem, drugi lawendą, trzeci był bezzapachowy. Pomieszczenia aromatyzowano za pomocą dyfuzora 4 kroplami olejków eterycznych, na 5 minut przed pojawieniem się uczestników doświadczenia.

Rozwiązywanie zadań
Gdy seniorzy przebywali w pokojach, mieli rozwiązać kilka zadań, które oceniały ich zdolności pamięci prospektywnej – oparte na czasie i zdarzeniach. Mieli zapamiętać, by przekazać wiadomość w określonym momencie oraz zamienić się zadaniami, gdy nastąpiła wskazana sytuacja. Ponadto w specjalnej ankiecie oceniali swój nastrój przed i po testach w perfumowanych lub bezzapachowych pomieszczeniach.

Pokój aromatyzowany versus nieperfumowany
Analiza wyników wykazała, że zapach rozmarynu znacząco zwiększył pamięć prospektywną w porównaniu z pokojem bez aromatu. Biorąc pod uwagę nastrój i porównując z warunkami kontrolnymi, dzięki rozmarynowi wzrosła czujność, z kolei lawenda zwiększyła poziomy spokoju i zadowolenia.

Zapachowy potencjał roślin
Niegdyś każda wioska miała swojego zielarza, który zalecał na dobry sen lawendę, a rumianek na uspokojenie. Większość z tych zdrowotnych efektów dokumentowano przez wieki. Studium Brytyjczyków potwierdza zbawienny wpływ rozmarynu na ludzką pamięć. Wcześniejsze badania udowodniły, że rozmaryn usprawnia pracę mózgu i krążenie krwi, a także zmniejsza ryzyko zachorowania na raka.

Herbatki ziołowe
Grupa tych samych naukowców przeanalizowała skutki picia herbaty miętowej. Okazało się, że miętowy napój może poprawić pamięć długotrwałą, pamięć roboczą i czujność. Natomiast rumianek ma odwrotne konsekwencje – spowalnia pamięć i skupienie, dlatego jest idealnym sposobem na relaks.