Zapachy, które znane są ze swej uzdrawiającej mocy. Poznaj je już dziś

0
109
uzdrawiająca moc zapachów

Coraz więcej badaczy pochyla się nad zdrowotnymi właściwościami olejków eterycznych. Ostatnie analizy dowodzą, że wdychanie olejków może przynieść korzyści naszemu zdrowiu. Ale tylko wtedy, gdy robimy to prawidłowo. O których olejkach mowa? W jaki sposób ich używać? Oto krótki przewodnik.

To już domena nie tylko uzdrowisk. Jeśli olejki eteryczne wdycha się prawidłowo, to ma się w rękach skuteczne lekarstwo.

Badania nad olejkami eterycznymi

Dziesiątki badań wykazały, że olejki eteryczne mogą chronić długoterminowo nasze zdrowie, jak również łagodzić objawy konkretnych chorób. Mogą łagodzić poziom stresu, uśmierzać ból, przynosić ulgę w nudnościach i poprawiać nastrój. Co więcej, testy laboratoryjne potwierdziły zdolność olejków do zwalczania grypy, bakterii E. coli, a nawet komórek nowotworowych.

Zastrzeżenia i względy bezpieczeństwa

Kiedy wdychamy olejki, uaktywnia się podwzgórze mózgu, które kontroluje hormony oraz poziomy energii i wysiłku. Różne olejki eteryczne wywołują różne reakcje w mózgu. Należy pamiętać o jednym zastrzeżeniu: cokolwiek jest na tyle silne, by wywrzeć korzystny wpływ na organizm, może również spowodować negatywne skutki. Np. umiarkowane wystawienie się na działanie olejków może być zdrowe dla serca, ale długotrwałe stosowanie może już być ryzykowne. Zawsze należy postępować zgodnie z instrukcjami na buteleczce. Jeśli przyjmuje się jakieś leki lub kondycja zdrowotna jest nadszarpnięta, należy skontaktować się z lekarzem. Olejki nie różnią się tu od leków – aby cieszyć się korzyściami, trzeba ich prawidłowo używać.

Konkretne olejki i ich właściwości

Szałwiowy olejek najlepszy jest do redukcji ciśnienia krwi. W 2013 roku przeprowadzono badanie, podczas którego kobiety wdychały szałwię muszkatołową. Okazało się, że obniżyło się ich ciśnienie krwi. Ponadto były w stanie się zrelaksować podczas stresującej wizyty lekarskiej. Szałwia usprawnia też pamięć.

Pomarańczowy olejek eteryczny najlepszy jest do redukcji niepokoju. Jedno z badań wykazało, że osoby, które wdychały go przed stresującym testem, pozostały spokojne mimo bycia pod presją. Pomarańcza poprawia też nastrój.

Olejek cynamonowy poprawia skupienie. Cynamon pobudza obszar mózgu, który reguluje czujność. Badania dowiodły, że kierowcy byli bardziej skupieni i mniej zdenerwowani, gdy przed jazdą wdychali zapach cynamonu.